" N a j a H "

flaw

Hai Welcome Here


" Andai kau melihat dia itu baik, doakanlah agar dia terus atas jalan kebaikan . Kerana hakikatnya hanya dia dan tuhan sahaja yang tahu, betapa banyak lompong iman yang terhijab dari pandangan . Dan akan ada ketika akan kau lihat, celanya tampak dan lakunya pincang . Baik itu satu perjalanan, mulanya pada kehidupan dan akhirnya nanti pada kematian . Benar baik atau tidak? Sungguh itu rahsia tuhan . "

We can chatting here





MyBrainSc Scholarship : Study Abroad}
Saturday, February 21, 2015 | 10:14 AM | 0Comment

Assalamualaikum 

Hai ! 

mesti nak tau macam mana nak apply ke overseas kann ? hehe . kat bawah ni aku tulis balik email yang pihak MyBrainSc hantar kat aku . 

Syarat penajaan ke luar negara oleh MyBrainSc hanya sekadar mengemukakan surat tawaran universiti seperti yang tersenarai dalam portal MyBrainSc .

satu tuuuu je syarat untuk ditaja ke luar negara . senangkan ? 

Jadi, apa yang anda perlu buat ialah, sementara tunggu result MyBrainSc keluar, anda rajin-rajin la usha universiti luar negara yang anda rasa nak pegi tu either UK, US, Canada, New Zealand, Australia etc as long as nama universiti tu ada dalam list KPT . bila dah usha, then apply . bagi aku kalau nak senang, apply through IDP education . IDP ni macam agen to study abroad . so senang la sebab dia ada sekali dengan IELTS and anything related to studying abroad stuffs . 

walaupun result MyBrainSc tak dapat lagi, tak payah pikir banyak, just apply . apply je sebanyak mungkin universiti yang anda rasa nak apply and make sure to fulfill all their requirements . dan aku ada satu berita gembira untuk student matrikulasi . matrikulasi punya silibus diiktiraf oleh universiti luar negara which is mereka recognise matrikulasi dan senang la nak apply mana-mana overseas universiti pon . kalau student asasi, anda ada limitation sikit sebab, universiti luar negara tak recognise silibus asasi dan menjadi satu kelecehan apabila anda kena sediakan formal silibus asasi anda semua subjek, dari A sampai Z . tapi dont worry tak semua universiti nak silibus anda tu, ada ja universiti yang tak mintak pon silibus tu . jadi, pandai-pandai la pilih ye . 

faham kan ?? kalau tak faham, ulang baca 3 kali . in sha Allah faham . haha .

bila dah apply, tunggu je la result dari universiti yang anda apply tu . dan kalau berjaya dapat universiti yang anda nak tu dan berjaya dapat biasiswa MyBrainSc, cepat-cepat la hantar surat tawaran universiti anda tu kepada pihak KPT sebab kuota untuk tajaan ke overseas ni limited around 50 tempat je . so act fast ! dah settle buat semua ni, in sha Allah, tercapai la impian anda untuk study abroad :) sebab tu la aku pesan apply siap-siap sebelum keluar result MyBrainSc . advantagenya kat sini lahh . apply awal, settle requirements universiti awal eg IELTS, hantar tawaran ke KPT awal, dan dapatlah tempat awal . senang . kata orang bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian . memang la leceh tapi kalau dapat worth it la kann ?

tapi, kalau ada yang still nak jugak tunggu keluar result MyBrainSc dulu baru nak apply universiti overseas, anda ada pilihan jugak either study New Zealand or Australia . sebab intake universiti di dua negara ni bulan february or early march so still ada masa . yang aku suruh buat awal tu mungkin anda nak ke UK, US etc yang intakenya bulan September dan takut kuota tajaan ke luar negara penuh . kang melepassss . tapi above all, buat je la cepat-cepat tak payah lengah . biar cepat asal dapat . tak gitu ? hahaha .

tu je la aku nak share, harapnya anda semua faham apa yang aku cuba sampaikan . 
All the best and good luck .
nanti bila dah sampai overseas jangan lupa aku . haha *tetiba*