" N a j a H "

flaw

Hai Welcome Here


" Andai kau melihat dia itu baik, doakanlah agar dia terus atas jalan kebaikan . Kerana hakikatnya hanya dia dan tuhan sahaja yang tahu, betapa banyak lompong iman yang terhijab dari pandangan . Dan akan ada ketika akan kau lihat, celanya tampak dan lakunya pincang . Baik itu satu perjalanan, mulanya pada kehidupan dan akhirnya nanti pada kematian . Benar baik atau tidak? Sungguh itu rahsia tuhan . "

We can chatting here





Done with first year degree }
Monday, October 12, 2015 | 9:44 AM | 0Comment

Assalamualaikum .

hello there . how you guys doing ? I'm doing really fine cause i'm in the midst of my semester break right now . keja makan ja gais . haha

so yes, basically i'm done with my first year degree in Bachelor in Accounting (hons.) . 

macam tak percaya dah setahun aku belajar accounting . after all the hardships yang aku kena hadap sebab nak tukar kos, tukar universiti, tukar sponsor, tukar environment etc etc. well, aku rela hadap semua tu dari dibelenggu benda yang memang aku tak nak buat . i think i should make a specific post on how i went through all those things . but next time lah . 

dalam entry ni aku nak cerita my ups and downs as an accounting student so far . but my biggest problem is i dont know how to start . haha . no worry, it wont be long .


well, aku ni science stream student . dari sekolah menengah sampai masuk foundation aku belajar science . aku kenal G.N.Lewis, Robert Kirchhoff, Gregor Mendel etc etc. tapi bila masuk accounting, aku kenal errr.. aku tak ingat pon nama major contributors dalam bidang accounting . haha . tapi yang aku pasti aku semakin kenal DUIT . hahaha . 

bagi aku bidang science dan bidang business ni sangat ketara perbezaanya . both courses have their own attractions and excitements . i love them both . betul !

Semester 1 :
so, masuk je business school, i have to adapt with some business jargon that sound quite unfamiliar . tapi awal-awal lagi aku dah prepare otak aku supaya be prepared untuk hadam segala benda tu . and alhamdulillah, otak aku was doing quite well on my first semester . aku bersyukur sangat . Allah dan orang sekeliling banyak bantu aku . 

aku pernah cakap kat mama "senang ja accounting ni ma" pastu mama cakap "alhamdulillah la kalau awin rasa senang tapi awin baru sem satu . more to come . jangan rasa senang sangat you still have to struggle and do your best ."


Special semester :
Special semester ni wajib ambil . lebih kurang macam short semester la . 2 subjects ja . business communication and marketing and human resource . interesting subjects . tapi mereput jugak la kat U sebab dua subjek . kelas sehari 2 jam ja . dan result pon alhamdulillah sama macam semester 1 .

Semester 2 :
kemudian masuk lah ke semester 2 . masuk semester 2 baru aku faham apa yang mama cuba sampaikan dulu . subjects were getting tougher especially Law and Cost Accounting  (bagi aku la) . pastu aku terfikir pulak semester 2 first year dah rasa subjek tough how about the upcoming semesters ? jadi lepas muhasabah, aku rasa insaf la sikit . untuk semester-semester depan aku tak nak memain dah macam semester 2 . 

esok (13 oktober) result semester 2 will be announced . nak kata aku nervous tak pon cumanya aku harap result aku tak mengecewakan mama . amin aminnn . abah kata kalau dapat 4 flat dapat hadiah . tapi macam emmmm tak tau nak cakap . tunggu result je lah .

Semester 3 :
untuk semester 3 yang akan datang tak lama lagi, aku harap aku dapat fokus dengan baik . semester 3 ni ada subjek :

Taxation, Finance, Economy, Financial Accounting, Management Accounting and Islamic and Civil Society

susah ke senang ke redah je bak kata abah "no more U-turn" . haha baiklah bah . yang penting sekali niat menuntut ilmu lillahitaala dan amanah sebagai pelajar . in sha Allah . 

bai :)