" N a j a H "

flaw

Hai Welcome Here


" Andai kau melihat dia itu baik, doakanlah agar dia terus atas jalan kebaikan . Kerana hakikatnya hanya dia dan tuhan sahaja yang tahu, betapa banyak lompong iman yang terhijab dari pandangan . Dan akan ada ketika akan kau lihat, celanya tampak dan lakunya pincang . Baik itu satu perjalanan, mulanya pada kehidupan dan akhirnya nanti pada kematian . Benar baik atau tidak? Sungguh itu rahsia tuhan . "

We can chatting here





Rukun Islam #versi tadika mesra :)}
Tuesday, January 22, 2013 | 10:30 AM | 0Comment

Assalamualaikum

"Bahkan sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintah-Nya) sedang ia pula berusaha memperbaiki amalnya maka ia akan beroleh pahala disisi Tuhannya .." (112, Al-Baqarah)."

#entri versi tadika mesra . harap maklum :)

Hai adik-adik comels dan hensems semua :) sihat ? tadi datang tadika salam mama abah tak ?? Alhamdulillah, anak-anak soleh dan solehah belaka . belajar pandai-pandai nanti besar esok, jadi insan berilmu . buat mama abah, family, agama, nusa, bangsa semua bangga okay ? yeahh, fighting ! *muka semangat*

Okay nak tanya sikit . Siapa bangga dia jadi orang Islam ? wahh, bagus-bagus . semua angkat tangan :) .   jadi orang Islam ni bukan hanya tertulis dalam kad pengenalan ja tau *budak-budak ni ada kad pengenalan dah ka ? LOL* adik-adik tahu tak, kita sebagai orang Islam kena taat dan patuh kepada suruhan Allah, baru lah dianggap mukmin sejati . suruhan apa ? haa, suruhan-suruhan Allah ni terkandung dalam Rukun Islam . rukun Islam ni ada 5 perkara . lets cekidaut ~~ ^_^


#1

Perkara yang pertama untuk menjadi seorang Islam ialah, kita wajib mengucap kalimah syahadah ya adik-adik . ikut kak awin baca yaa :) ~


maksudnya, 'Saya Bersaksi Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad saw Pesuruh Allah' . Alhamdulillah, semua pandai mengucap dah, semangat pulak tuu . tepuk tangan sikit . *kembang* hehe . ok, sambung balik . untuk apa kita mengucap syahadah ? sebenarnya, pengertian syahadah adalah bermaksud mengabdikan diri, meyakini dengan hati serta mengaku dengan lidah bahawa tiada Tuhan yang Maha Esa melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah rasul-Nya :) 


#2
okay, kita teruskan dengan perkara kedua dalam rukun Islam iaitu dirikan solat 5 waktu sehari semalam . subuh, zohor, asar, maghrib dan isyak . rakaatnya, 2-4-4-3-4 . dengan mengerjakan solat kita telah menyerahkan seluruh jiwa raga kita untuk meyembah Allah yang maha satu . siapa yang dah solat penuh tak pernah tinggal ? *krikk krikk* hemmm, tak boleh la macam ni . start latih diri untuk solat penuh okay ? Allah sayang orang yang bersujud dan bersyukur kepadaNya . takkan tak mau Allah sayang kan ? mama abah sayang nak pulak ~ :D


#3

boleh kita teruskan lagi ? bagus-bagus . yang ketiga ialah berpuasa di bulan Ramadhan . asal sebut puasa ja mesti teringat raya dan duit raya -__-" . haishhh . puasa full dulu baru boleh dapat duit raya dan pakai baju  raya blink-blink yang comelss ya adik-adik :D . kita puasa ni, bukan puasa dari makan minum jaa tau . kita berpuasa jugak untuk menahan hawa nafsu dan menahan diri dari melakukan larangan Allah . itu baru sebenar-benar puasa :)


#4

ada yang dah sampai ke bintang tu haa . haha . okay, semua bangun ~ kita ubah mood sekejap . listen, memandangkan kucing sekarang ni pon banyak masalah, apa kata kita buat bunyi kucing sekali dgn gaya . haha . good :) ! then lompat bintang 5 kali . duduk balik and listen thoroughly okay ? sikit ja lagi, gambatte ~ :)

yang keempat ialah mengeluarkan zakat . mengeluarkan zakat ni macam mana ? haa, masa kita kecik ni, tugas mengeluarkan zakat ni dipertanggungjawabkan kepada abah kita laa . abah kita kena keluarkan zakat untuk diberi kepada 7 golongan yang layak menerima zakat iaitu fakir, miskin, amil zakat, muallaf, hamba yang ingin memerdekakan dirinya, orang yang berhutang dan orang yang berjihad fisabilillah . nikmat yang Allah bagi tu kita kena jugak share dengan orang lain . baru laa dapat kikis sifat tamak dan bakhil dalam diri :)



#5

yang terakhir ialah menunaikan ibadah haji di tanah suci mekah . ni bagi yang berkemampuan sahaja . islam tidak sesekali membebankan penganutnya . nanti bila dah berjaya, kerja, banyak duit, pergilah mengerjakan haji . semua umat Islam teringin menjejakkan kaki ke tanah suci . insyaallah kita semua akan sampai ke sana . aminnnn ~~

okay, dah selesai pon mengenai rukun Islam secara kasarnya . semoga adik-adik semua dapat manfaatkan ilmu yang kak awin kongsikan ni :) . boleh kemas buku dan kemas beg sekarang . mama abah dah tunggu kat luar tuu . jumpa lagi nanti :D seeya ! Assalamualaikum . take care .


SAYA BERSYUKUR SAYA DILAHIRKAN SEBAGAI SEORANG ISLAM  :D
nota lekat : seperti yang dimaklumkan diawal entri, entri ini adalah versi untuk kanak-kanak tadika . lebih spesifik tadika mesra *yang dalam upin ipin tuuu* hehe . yang rasa annoying tu, maaf lah yee . bukan selalu pon ~ hehe . peace yawww ;P oh, btw amacam gambar-gambar kat atas ni ? hasil tangan saya, seorang beginner .


Wallahualam, Assalamualaikum :)




#1

Perkara yang pertama untuk menjadi seorang Islam ialah, kita wajib mengucap kalimah syahadah ya adik-adik . ikut kak awin baca yaa :) ~


maksudnya, 'Saya Bersaksi Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad saw Pesuruh Allah' . Alhamdulillah, semua pandai mengucap dah, semangat pulak tuu . tepuk tangan sikit . *kembang* hehe . ok, sambung balik . untuk apa kita mengucap syahadah ? sebenarnya, pengertian syahadah adalah bermaksud mengabdikan diri, meyakini dengan hati serta mengaku dengan lidah bahawa tiada Tuhan yang Maha Esa melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah rasul-Nya :) 


#2
okay, kita teruskan dengan perkara kedua dalam rukun Islam iaitu dirikan solat 5 waktu sehari semalam . subuh, zohor, asar, maghrib dan isyak . rakaatnya, 2-4-4-3-4 . dengan mengerjakan solat kita telah menyerahkan seluruh jiwa raga kita untuk meyembah Allah yang maha satu . siapa yang dah solat penuh tak pernah tinggal ? *krikk krikk* hemmm, tak boleh la macam ni . start latih diri untuk solat penuh okay ? Allah sayang orang yang bersujud dan bersyukur kepadaNya . takkan tak mau Allah sayang kan ? mama abah sayang nak pulak ~ :D


#3

boleh kita teruskan lagi ? bagus-bagus . yang ketiga ialah berpuasa di bulan Ramadhan . asal sebut puasa ja mesti teringat raya dan duit raya -__-" . haishhh . puasa full dulu baru boleh dapat duit raya dan pakai baju  raya blink-blink yang comelss ya adik-adik :D . kita puasa ni, bukan puasa dari makan minum jaa tau . kita berpuasa jugak untuk menahan hawa nafsu dan menahan diri dari melakukan larangan Allah . itu baru sebenar-benar puasa :)


#4

ada yang dah sampai ke bintang tu haa . haha . okay, semua bangun ~ kita ubah mood sekejap . listen, memandangkan kucing sekarang ni pon banyak masalah, apa kata kita buat bunyi kucing sekali dgn gaya . haha . good :) ! then lompat bintang 5 kali . duduk balik and listen thoroughly okay ? sikit ja lagi, gambatte ~ :)

yang keempat ialah mengeluarkan zakat . mengeluarkan zakat ni macam mana ? haa, masa kita kecik ni, tugas mengeluarkan zakat ni dipertanggungjawabkan kepada abah kita laa . abah kita kena keluarkan zakat untuk diberi kepada 7 golongan yang layak menerima zakat iaitu fakir, miskin, amil zakat, muallaf, hamba yang ingin memerdekakan dirinya, orang yang berhutang dan orang yang berjihad fisabilillah . nikmat yang Allah bagi tu kita kena jugak share dengan orang lain . baru laa dapat kikis sifat tamak dan bakhil dalam diri :)



#5

yang terakhir ialah menunaikan ibadah haji di tanah suci mekah . ni bagi yang berkemampuan sahaja . islam tidak sesekali membebankan penganutnya . nanti bila dah berjaya, kerja, banyak duit, pergilah mengerjakan haji . semua umat Islam teringin menjejakkan kaki ke tanah suci . insyaallah kita semua akan sampai ke sana . aminnnn ~~

okay, dah selesai pon mengenai rukun Islam secara kasarnya . semoga adik-adik semua dapat manfaatkan ilmu yang kak awin kongsikan ni :) . boleh kemas buku dan kemas beg sekarang . mama abah dah tunggu kat luar tuu . jumpa lagi nanti :D seeya ! Assalamualaikum . take care .


SAYA BERSYUKUR SAYA DILAHIRKAN SEBAGAI SEORANG ISLAM  :D
nota lekat : seperti yang dimaklumkan diawal entri, entri ini adalah versi untuk kanak-kanak tadika . lebih spesifik tadika mesra *yang dalam upin ipin tuuu* hehe . yang rasa annoying tu, maaf lah yee . bukan selalu pon ~ hehe . peace yawww ;P oh, btw amacam gambar-gambar kat atas ni ? hasil tangan saya, seorang beginner .


Wallahualam, Assalamualaikum :)




newer post older post