" N a j a H "

flaw

Hai Welcome Here


" Andai kau melihat dia itu baik, doakanlah agar dia terus atas jalan kebaikan . Kerana hakikatnya hanya dia dan tuhan sahaja yang tahu, betapa banyak lompong iman yang terhijab dari pandangan . Dan akan ada ketika akan kau lihat, celanya tampak dan lakunya pincang . Baik itu satu perjalanan, mulanya pada kehidupan dan akhirnya nanti pada kematian . Benar baik atau tidak? Sungguh itu rahsia tuhan . "

We can chatting here





NASIHAT }
Thursday, November 29, 2012 | 9:59 AM | 0Comment


Assalamualaikum wbt .

Nasihat . Asal sebut ja bab nasihat mesti kita akan terbayang wajah tok or nenek or opah kita kan ? mostly orang tua lah kan . kenapa eh ? mungkin sebab mereka ni adalah golongan yang memiliki gaya menasihati yang sangat ekstrem setaraf dengan gaya membebel kot . yaka ? haha . tapikan, sebenarnya saling menasihati dan mengingati ni adalah sangat dituntut oleh Allah dan Rasulullah kepada semua lapisan masyarakat tak kira la dari adik sekolah rendah sampai ke atok yang dah guna polident . semua kena saling mengingati . biasalah nama pon manusia kan . pelupa . so, dengan adanya golongan-golongan yang saling menasihati dan mengingati ni, insyaAllah kita tak lupa tujuan kita hidup di muka bumi Allah ni .

Sampaikanlah dariku walau satu ayat . ( Muhammad Rasulullah )

Masalahnya,

Ramai orang yang cakap macam ni “alaa, orang macam aku ni tak layak nak bagi-bagi nasihat ni . aku ni bukannya ustaz pon .” “ aku sendiri pon tak perfect, nak nasihat orang pulak .”  tanggungjawab untuk saling menasihati ni bukannya tugas pak ustaz ja tau . semua muslim dan muslimah terlibat . nak tunggu perfect, sampai kiamat pon tak wujud orang yang boleh bagi nasihat sebab nak cari manusia perfect ni sama ja macam tunggu kura-kura tumbuh sayap . tak gitu ? lagipon, kalau kita rasa kita pon banyak khilaf lagi tak salah kita nak nasihat orang . sambil nasihat orang tu nasihat la diri sendiri sekali . orang tua-tua cakap, sambil menyelam minum air . *heh, terer lagi BM awin rupanya . haha :P

Lagi satu masalah,

Golongan yang susah nak terima nasihat . ok, golongan macam ni payah sikit . tambah-tambah yang memang berilmu sikit tu . ingat ilmu tu dah tinggi sangat ka sampai dah tak mau terima nasihat orang ? setinggi mana pon ilmu kita, kalau orang bagi nasihat tu terima ja la . kalau kita memang sedia maklum akan hal tersebut jadikan la satu peringatan, kalau belum tahu, Alhamdulillah la, kita dah dapat ilmu baru . kan ? bagi yang tak berapa nak berilmu tapi tak mau terima nasihat pon susah jugak . asyik nak rasa diri tu betul jaa . tak boleh la macam tu . sebab apa ? sebab ingat saja-saja ka orang tiba-tiba nak bagi nasihat kat kita . Allah yang detikkan kat hati dia untuk datang bagi nasihat kat kita . kiranya nasihat tu datang dari Allah . Allah sayang kita, Allah tak mau kita buat benda yang membawa kepada dosa, mendekatkan kepada neraka . see ? sayangnya Allah kat kita . so, lepas ni cubalah terima nasihat yang diberikan kepada kita . memang kadang-kadang nasihat tu agak pedih tapi biar pedih sekarang dari tanggung pedih azab api neraka nanti . betul tak ? Wallahualam .

Ok, dah setakat ni ja . satgi kot tulis panjang-panjang kata membebel pulak . ye dak ? haha . adios amigos . Assalamulaikum J